iPad 2 blijft meest gebruikte tablet

Apple toont vanavond de vijfde generatie ‘full size’ iPad en de tweede generatie iPad mini. De tweede generatie full size iPad blijkt tot nog toe nog de meest succesvolle.

Het verschil is zelfs heel groot volgens een onderzoek van Localytics. Het gebruik van de derde en vierde generatie iPad samen is op dit moment kleiner dan dat van de iPad 2.

Zo’n 38 procent van alle actief gebruikte iPads is nu een iPad 2, volgens de marktonderzoeker. De derde generatie is goed voor 19 procent van het gebruik. De vierde generatie (iPad  New of gewoon iPad) komt op de derde plaats met 18 procent en de iPad mini volgt gelijk daarop met 17 procent. De oudste iPad maakt nog altijd 8 procent uit van de totale iPad-populatie.

Volgens Loyalitics was de vernieuwing van de eerste generatie iPads naar de tweede het grootst. Veel bezitters van een iPad 2 zijn tevreden met hun aanschaf en vonden de uitbreidingen van de derde en vierde generatie niet voldoende om hun iPad 2 aan de kant te zetten. Bovendien is de iPad 2 nog altijd te koop en is met een prijs rond de 100 dollar, zeer aantrekkelijk geprijsd, zodat er nog steeds nieuwe gebruikers zich aandienen. De iPad 3 verdween daarentegen uit het assortiment nadat de vierde generatie ten tonele verscheen.

Loyalitics doet voor het onderzoek metingen aan zo’n 20 miljoen tablets. BRON