Succes Mini knaagt aan verkoop grote iPad

De dit najaar geïntroduceerde iPad Mini ondergraaft de verkoop van de Apple-tablets met een groter beeldscherm. De helft van alle kopers van een Mini had anders een grotere iPad gekocht, schat een Amerikaanse analist.

Het fenomeen waarbij het succes van het ene product ten koste gaat van andere producten van dezelfde fabrikant wordt wel kannibalisering genoemd. Ook bij de onthulling van de langverwachte iPad Mini in september waarschuwden analisten al voor dat neveneffect. In het algemeen raamden zij de verkoopderving voor Apple op 10 tot 20 procent.

Door zijn lagere winkelprijs (vanaf 329 euro) ten opzichte van de grote iPads kost de iPad Mini Apple omzet. Aan de andere kant zijn de winstmarges op de Mini waarschijnlijk hoger, heeft onderzoeksbureau IHS iSuppli uitgedokterd. Bovendien vergroot Apple zijn marktaandeel zolang de verkoop van Mini’s niet voor 100 procent ten koste gaat van de verkoop van gewone iPads. Wat dat betreft kan Apple alleen maar winnen bij de verbreding van zijn tabletassortiment. BRON